در حال بارگذاری

اختلال یادگیری نوعی اختلال عصبی است.

به زبان ساده، یک اختلال یادگیری ناشی از تفاوت در نحوه "سیم کشی" مغز فرد است. کودکان دارای اختلال یادگیری یا به اندازه همسالان خود باهوش یا از آن‌ها باهوش‌تر هستند اما ممکن است در خواندن، نوشتن، هجی کردن، استدلال، به یاد آوردن و یا سازماندهی اطلاعات مشکل داشته باشند اگر در چیزهایی را خودشان کشف کنند یا به روش‌های مرسوم آموزش داده شوند.

اختلال یادگیری قابل درمان یا رفع نیست. این یک مسئله مادام‌العمر است با وجود پشتیبانی و مداخله مناسب، کودکان دارای اختلال یادگیری می‌توانند در مدرسه موفق شوند و به سمت مشاغل موفق و غالباً متمایز در زندگی بروند. والدین می‌توانند با تشویق نقاط قوت، شناختن نقاط ضعف آن‌ها، درک سیستم آموزشی، کار با متخصصان و یادگیری راه‌کارهای مقابله با مشکلات خاص به کودکان دارای اختلال یادگیری در رسیدن به چنین موفقیت‌هایی کمک کنند.

رایج‌ترین اختلال‌های یادگیری


رایج ترین اختلال های یادگیری

اختلالات رایج یادگیری عبارتند از:

  • دیسلکسیا - اختلال مبتنی بر زبان است که در آن فرد در درک کلمات نوشتاری مشکل دارد. همچنین ممکن است از آن به اختلال خواندن یا ناتوانی در خواندن یاد شود.
  • دیسکلکولیا – نوعی اختلال در یادگیری ریاضی است که در آن فرد برای حل مشکلات حسابی و درک مفاهیم ریاضی دچار یک مشکل سخت می‌شود.
  • دیسگرافیا - یک اختلال در نوشتن است که در آن شخص به سختی می‌تواند یک نامه یا نوشته را در یک فضای خاص بنویسد.
  • اختلالات شنوایی و پردازش بینایی - اختلال حسی که در آن فرد با وجود شنوایی و بینایی عادی در درک زبان مشکل دارد.
  • اختلال یادگیری غیر کلامی - نوعی اختلال عصبی که در نیمکره سمت راست مغز سرچشمه می‌گیرد و باعث ایجاد مشکلاتی در عملکردهای پردازش بصری- فضایی، شهودی، سازمانی ارزیابی و کل نگری می‌شود.

علائم رایج اختلال یادگیری

علائم رایج اختلال یادگیری

خبر خوب درباره اختلال یادگیری این است که دانشمندان هر روز بیشتر اطلاعات بیشتری در این مورد بدست می‌آورند. تحقیقات آن‌ها بسیار امیدبخش است و مسیر این کودکان را مشخص می‌کند. اگر والدین، معلمان و سایر متخصصان اختلال یادگیری کودک را زود تشخیص دهند و نوع صحیحی از کمک را ارائه دهند، می‌تواند به کودک این فرصت را بدهند که مهارت‌های لازم را برای پیشبرد یک زندگی موفق و مؤثر ایجاد کند.

والدین اغلب اولین کسانی هستند که متوجه می‌شوند "یک مشکلی وجود دارد." اگر از علائم رایج اختلال یادگیری آگاه باشید می‌توانید مشکلات احتمالی را زود تشخیص دهید. در زیر یک لیستی از ویژگی‌هایی وجود دارد که می‌تواند به اختلال یادگیری اشاره داشته باشد. بیشتر افراد، گاهی اوقات یک یا چند مورد از این علائم هشدار دهنده را در فرزندان خود مشاهده می‌کنند. این طبیعی است. اما اگر چندین مورد از این خصوصیات را در مدت زمان طولانی مشاهده کردید، احتمال اختلال یادگیری را در نظر بگیرید.

پیش از مدرسه

  • دیرتر از سایر کودکان شروع به صحبت می‌کنند
  • مشکلات در تلفظ
  • رشد آهسته لغات، غالباً قادر به یافتن کلمه مناسب نیستند
  • مشکل در کلمات هم قافیه
  • یادگیری اعداد، الفبا، روزهای هفته، رنگ‌ها، اشکال
  • بسیار بی‌قرار و به راحتی حواسشان پرت می‌شود
  • مشکل در تعامل با همسالان
  • مشکل در دنبال کردن مسیرها یا کارهای روتین
  • رشد کند مهارت‌های حرکتی ظریف

مرحله K-4

  • یادگیری آهسته ارتباط حروف و صداها
  • اشتباه گرفتن کلمات اساسی (دویدن، خوردن، خواستن)
  • خطا در خواندن و املای مداوم از جمله حروفی که نسبت به هم برعکس (b / d) ، وارونه (m / w) ، جابجا (felt / left) و جایگزین (house / home) هستند.
  • اشتباه گرفتن توالی اعداد و علائم حسابی مثل (+ ، - ، x ، / ، =)
  • آهسته به یاد آوردن حقایق
  • سرعت آهسته در یادگیری مهارت‌های جدیدی که به حافظه بسیار متکی است
  • تحریک‌پذیر، دشوار در برنامه‌ریزی
  • مشکل در گرفتن مداد
  • مشکل در یادگیری در مورد زمان
  • هماهنگی ضعیف، بی‌اطلاع از محیط جسمی، مستعد حوادث

مرحله 5-8

  • برعکس خواندن کلمات متوالی شبیه به هم (felt / left ، solid / soiled)
  • یادگیری آهسته پیشوندها، پسوندها، کلمات ریشه‌ای و دیگر راهبردهای املایی
  • از خواندن با صدای بلند خودداری می‌کنند
  • در مواجه شدن با مشکلات مربوط به کلمات به سختی می‌افتند
  • با دست خط مشکل دارند
  • نمی‌توانند مداد را درست بگیرند، مثل مشت و یا خیلی محکم مداد را دستشان می‌گیرند
  • از نوشتن تکالیف خودداری می‌کنند
  • واقعیت‌ها را آهسته یا ضعیف به خاطر می‌آورند
  • مشکل در پیدا کردن دوست
  • مشکل در درک زبان بدن و بیان صورت

دانش‌آموزان دبیرستان و بزرگسالان

  • همچنان به غلط املایی ادامه می‌دهد، غالباً در یک متن واحد یک کلمه را به طرز متفاوت هجی می‌کند
  • از خواندن و نوشتن خودداری می‌کند
  • در خلاصه کردن مشکل دارد
  • در امتحان با سوالات پایان باز مشکل دارد
  • مهارت‌های حافظه‌ای او ضعیف است
  • در تطابق با چیزهای جدید مشکل دارد
  • به آرامی کار می‌کند
  • مفاهیم انتزاعی را به خوبی درک نمی‌کند
  • یا به جزئیات توجه زیادی نمی‌کند یا بیش از حد روی آن‌ها تمرکز می‌کند
  • اطلاعات را اشتباه می‌گیرد

پاسخ دهید

copy right